Eesti muuseumipoodide ühine pühade-eelne turg toimub tänavu laupäeval, 9. detsembril kell 11-17 Kultuurikatla saalis Stalker.
Tallinna Linnamuuseumi korraldataval ühisel jõuluturul osaleb uues asukohas paarkümmend muuseumi üle Eesti. Täpsema info leiab Tallinna Linnamuuseumi kodulehelt.
Tänavu kolmandat aastat kokku tulevad muuseumipoed koos peatselt oma esimese aasta kokkuvõtteid tegeva Muuseumikaardiga on juba ette ootusrikkad. Ühised kogemused on kinnitanud, et seesugune ettevõtmine on vajalik ja oodatud ning ühistegevusest tõusev tulu mitmut moodi muuseumidele kasulik. Muuseumipoodide olemasolu ja nende pakutav on pälvinud tähelepanu.
MIKS MUUSEUMIPOOD?
Miks muuseumis peab ka pood ja kohvik olema ja kas see ei tähenda võõrale mängumaale trügimist? Kahtlemata on muuseumipoe üks eesmärke raha teenida. See ei ole tulu, mis lubaks muuseumipidajal rikkaks saada, ent muuseumi jaoks on igasugune sissetulek ülioluline tema peamise tegevuse toetamisel. Lühidalt saab igaüks ostuga muuseumipoest ja ka muuseumikülastusega toetada Eesti kultuuripärandi säilimist ja kättesaadavust.
Muuseumimeenete iseseisev eesmärk sõltumata rahalistest kaalutlustest on aga toetada ja meenutada näitusekogemust, olgu heas ja ilusas või ka mõtlemapanevas ja keerulises. See on kogetud elamuste jäädvustamine ning jagamine, ja samas hea võimalus anda edasi kultuuritraditsioone, haridusmõtet ning miks mitte ka lihtsalt mängurõõmu. Nii ei ole midagi imestada, et Tervisemuuseumi meeneted kehastuvad kõikide inimese kehaosade ja organitena, Mootorispordimuuseum vormib motohuviliste sümbolkujundi – ringraja kujuliseks ka piparkoogivormi, Kalamaja kogukonnamuuseum aga jagab kõike vähegi kohanime ja kohaliku eluoluga seonduvat.
EESTI DISAIN JA EESTI TOODE
Kui suurriikide suurmuuseumide meeneletilt vaatab tihti vastu suurte rahvahulkade järgi unifitseeritud ja ka rahvusvaheliselt üsna ühesugune toode, kus kohalikkust üksnes pealetrüki jagu, siis Eesti muuseumide meenevalik on rõõmustavalt mitmekesine ja eripärane. Leidub nii kohalikkust ja heas mõttes rahvalikku leidlikkust, aga järjest enam ka kvaliteetset disaineritööd kohalikelt tootjatelt.
Ka muuseumipoodidesse on leidnud tee hea Eesti disain ja võib küll öelda, et just siit leiab kohaliku meenetootmise parimad näited. Ühe näidisena vaatab Kalamaja muuseumipoest ja ka muuseumi köögist vastu Muuseumi logo – kalasilma ehk uksesilmaga taburet, Eesti reklaamiauhindade 2021 pronksmuna. Head disaini ja ehtekunsti kohtab kindlasti Eesti Kunstimuuseumi poodides vanalinnas ja Kadriorus ning Disaini- ja Tarbekunstimuuseumis.
Kõikide siin näha ja paljude muude meenete kohta leidub rohkem infot vastava muuseumi kodulehel.